KSZJ

A programról

Magyarság Háza

Vállalt tevékenységeinknek megfelelően részt vettünk a Magyarság Házának egyik programján. 2022. május 31-én részt vettünk Budapesten az Uránia Nemzeti Filmszínházban egy filmvetítésen.

A film címe: Törpének lenni, egy óriásoknak szánt világban.

A film egy mozgássérült fiatal lányról szól, aki elmeséli, hogyan tudott boldogulni mozgássérültként, magyarként a szórványban Milyen akadályokba, nehézségekbe ütközött, hogyan tudott átlendülni ezeken, mibe tudott kapaszkodni, hogyan tudta elérni azt, ahogyan most él. Mindezek mellett hogyan tudta magyarságát is megőrizni egy „idegen” világban.

A gyerekek egy részére nagy hatást tett, beszélgettünk róla osztályfőnöki órán. Mivel ez már az utazásunk után volt, kis mértékben át is tudták érezni ezt az élethelyzetet.

Véleményem szerint nagyon „szép” film volt emberiességről, életútról, barátságokról, Istenről, hazaszeretetről.

Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ

Nemzeti Összetartozás Napja

2022. június 3-án pénteken, a Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából az osztállyal egy megemlékezést tartottunk.

Ennek egyik része volt, hogy az iskolarádióban a reggeli „nyitogatón” - ami a mi iskolánkban minden nap 8:00-8:15-ig egy nap eleji imával egybekötött tanulási folyamatokra történő ráhangolódás szokott lenni – felolvasást tartottunk 3 témában.

Először én, mint osztályfőnök beszéltem röviden Trianonról, az ország szétszakadásáról, az akkori helyzetről, a szomorú tényekről és a következményekről.

Ezután Brücknerné Bánhidi Csilla osztályfőnök helyettes tanárnő beszélt a szórványmagyarságról, a mai helyzetről.

Ennek része volt, hogy minden elszakított területről származó egy-egy diák idézett szövegét az osztály egy-egy tanulója felolvasta, mintha azok a diákok mondanák.

Végül pedig Vukics Anna 7. osztályos tanuló olvasta fel a saját maga által írt élménybeszámolót az erdélyi utunkról.

A visszajelzés alapján nagyon hatásos volt ez a rövid megemlékezés.

Ezzel egybekötve aznapra készítettünk egy kiállítást az iskola aulájában. Kinyomtattunk 25 db fotót A3-as méretben egy közeli nyomda jóvoltából. Ezekből készült a kiállítás, amely a diákok és a tanárok szempontjából is nagy sikert aratott. Sikerült nagyon szép fotókat kiválogatnunk.

E mellett a bejáratnál és az aulában felállítottunk egy-egy kivetítőt, amelyen további kb. 100 db kép ment egész nap ismétlődve. Erre is nagy volt a diákok részéről az érdeklődés.

Szintén ezen a helyszínen a kiállítás előtti térben, a nagyszünetben kollégáim segítségével egy közös éneklést tartottunk ebben a témában az iskolai kórus közreműködésével.

Úgy érzem méltóképpen emlékeztünk e fontos napra és sikerült kedvet csinálnunk sokaknak egy hasonló kirándulás megszervezéséhez, átéléséhez.

Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ Határtaéanul KSZJ

Utazás

A Keresztelő Szent János Iskolaközpont 7. osztályos tanulóival a „Határtalanul” pályázat keretein belül Erdélybe látogattunk április végén.

Az osztályt Brücknerné Bánhidi Csilla osztályfőnök helyettes kollégámmal kísértük el.

Élményekkel teli, látnivalókban gazdag 5 napot töltöttünk el az Erdély és Partium határán lévő Erdélyi-szigethegység magyar történelem szempontjából meghatározó helyszínein. Temesvár belvárosában sétáltunk, Déván felmentünk a várba és néhány diák felidézte a Kőműves Kelemen balladáját.

Ajándékokat vittünk Böjte Csaba testvér árvaházába a gyerekeknek, akik láthatóan nagyon örültek ennek. Felemelő pillanat volt.

Feredőgyógyon megnéztük a Langyos-vízesést, a római-fürdőt és a termálforrásokat. Algyógyon idilli helyen, a felújított Református Ifjúsági Központban szálltunk meg egy éjszakára. Itt található Erdély legrégebbi körtemploma és egy gyönyörűen felújított református templom.

Betértünk Gyulafehérvárra a várnegyedbe és megnéztük többek között a Hunyadiak és Márton Áron püspök nyughelyét a monumentális Szent Mihály-székesegyházban. Nagyenyeden felidéztük Jókai regényét, megnéztük a várat és a Bethlen Gábor Református Kollégiumot. Tordán a sóbányában leereszkedtünk a járatokba.

Két éjszakát töltöttünk Erdély egyik gyöngyszemének nevezett településén, Torockón. Mindenkit lenyűgözött a Székely-kő monumentális látványa. A gyerekek nem hitték el, hogy fel fogunk menni a tetejére. Másnap a helyi múzeum megtekintése után felkapaszkodtunk a csúcsra, ahol egy kisebb eső áztatott el bennünket, hogy lefelé az út egy kicsit izgalmas legyen. Torockószentgyörgyön megnéztük Brassai Sámuel szülőházát és messziről a várat.

Utolsó napon még megálltunk Kolozsváron a fő téren, megcsodáltuk a székesegyházat a Mátyás-szoborral. Végül Nagyváradon elmondtunk egy imát a monumentális római katolikus székesegyházban.

Mindenkinek feledhetetlen élmény volt az utazás.
Schwarcz Gyula osztályfőnök

Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ Határtaranul KSZJ

Programok, melyeken iskolánk részt vesz: